Impression 2024/2025
Kunsthaus Grenchen
Exhibition for graphic art
20 october 2024 until 12 january 2025
Impression 2024/2025
Kunsthaus Grenchen
Ausstellung für Druckgraphik
20.10.2024 bis  12.01.2025
Luigi Archetti shows in the exhibition:
Partituren (Phonautograph), 2022, pigmemt print on laid paper / 10-part, 45 cm x 33 cm (each)
The group of works ‘Partituren (Phonautograph)’ refers to the development of the phonoautograph, a device for the graphic recording of sound.The first phonautograph was constructed in 1857. This device used a funnel connected to a membrane to visualise the sound.Using a stylus or brush attached to the diaphragm, a graphical recording of the amplitude-time curve was made on a soot-blackened glass cylinder driven by a hand crank of the amplitude over time. Sound reproduction was not yet considered at that time. The focus was ‘only’ on making the composition of the sound visually recognisable.
Similar to the phonautograph (literally: sound recorder), a pane of glass was first blackened with soot.
Drawings were made on the extremely sensitive and soot-blackened surface with a steel pencil. The resulting drawing was photographed in preparation for a pigment print.
After the photograph had been taken, the glass pane was again blackened with soot, whereby the previous drawing was covered in such a way that only the previous drawing was covered up so that only individual smaller parts of the drawing, as well as its accidental traces, were still visible. The creative and inspiring interplay of notation and chance was thus already included in the process of technical production.
The resulting group of works are scores to an ‘imaginary music’. The scores are not intended as instructions for performers, but rather to create a musical to open up a musically characterised mental space for the viewer and to generate a kind of ‘music for the mind’.
Luigi Archetti zeigt in der Ausstellung:
Partituren (Phonautograph), 2022, Pig,emtdruck auf Büttenpapier / 10-teilig, 45 cm x 33 cm (pro Bild)
Die Werkgruppe « Partituren (Phonautograph)» nimmt Bezug auf die Entstehung des Phonoautograph, eine Vorrichtung zur grafischen Aufzeichnung von Schall. Der erste Phonautograph wurde 1857 konstruiert. Dieses Gerät verwendete einen an eine Membran angeschlossenen Trichter, um den Schall sichtbar zu machen. Mittels einer an der Membran angebrachten Stift oder Pinsel wurde auf einem mit einer Handkurbel angetriebenen, rußgeschwärzten Zylinder aus Glas eine graphische Aufzeichnung des Amplituden-Zeitverlaufs erstellt. An eine Tonwiedergabe wurde damals noch nicht gedacht. Im Vordergrund stand „nur“ um die Zusammensetzung des Schalls optisch erkennbar zu machen.
Aehnlich wie beim Phonautograph (wörtlich: Tonselbstschreiber) wurde zuerst eine Glasscheibe mittels Ruß geschwärzt. Auf der extrem empfindlichen und rußgeschwärzten Fläche wurde mit einem Stahlstift gezeichnet. Die entstandene Zeichnung wurde photographisch aufgenommen zur Vorbereitung eines Pigmentdruckes. Nach der fotografischen Aufnahme, wurde die Glasscheibe wiederum rußgeschwärzt, wobei die vorhergehende Zeichnung so zugedeckt wurde, dass nur einzelne kleinere Teile der Zeichnung, sowie auch deren zufälligen Abdruckspuren immer noch sichtbar waren. Das kreative und inspirierende Spiel von Notation und Zufall, wurde somit bereits im Prozess der technischen Herstellung einbezogen.
Die so entstandene Werkgruppe, sind Partituren zu einer „imaginären Musik“. Die Partituren sind nicht als Handlungsanweisung für Interpreten gedacht, sondern um einen musikalisch geprägten Denkraum beim Betrachter zu eröffnen und um eine Art „Musik für den Kopf“ zu generieren.
IMPRESSION 2024 / 2025
New building & Villa Girard 
20 october 2024 till 12 january 2025
What does printmaking look like today? The Kunsthaus Grenchen is pleased to announce the 11th edition of IMPRESSION - Exhibition for Printmaking. The national group exhibition, which has already become a tradition, traces current printmaking work. Artists from all over Switzerland were invited to apply. Experimental works that explore the boundaries of printmaking processes were just as welcome as works using classic printing methods.
Artists in the exhibition:
Yann Amstutz, Luigi Archetti, Barbara Bandi, Jacqueline Baum & Ursula Jakob, Benoît Billotte, Gabrielle Dannenberger, Déborah Demierre & Patricia Schneider, Michèle Dillier, Clemens Fellmann, Carla Ferriroli, Duri Galler, Marco Ganz, Stefan Guggisberg, Alexander Hahn, Arno Hassler, Andrea Heller, Katharina Henking, Andreas Hofer, Sylvia Hostettler, Silvia Hugi Lory, Karin Isler, Ernesto Krähenbühl, Oliver Krähenbühl, Karin Kurzmeyer, Valentin Magaro, Marcel Mayer, Barbara Meuli, Aldo Mozzini, Daniel C. Müller, Maja Müller, Elsa Naude, Thierry Perriard, Thalles Piaget, Denis Roueche, Ursula Rutishauser, Jean-Robert Schaffter, Tanja Schwarz, Daniel Tschumi, Timo Ullmann, Lex Vögtli, Hermann Walser, Sibylle Winkelmann, Mara Züst
IMPRESSION 2024 / 2025
Neubau & Villa Girard
20 Oktober 2024 bis 12 Januar 2025
Wie sieht Druckgraphik heute aus? Das Kunsthaus Grenchen freut sich, die 11. Ausgabe der IMPRESSION – Ausstellung für Druckgraphik anzukündigen. Die bereits zur Tradition gewordene nationale Gruppenausstellung spürt dem aktuellen druckgraphischen Schaffen nach. Kunstschaffende aus der ganzen Schweiz waren zur Bewerbung eingeladen. Experimentelle Arbeiten, welche die Grenzen der druckgraphischen Verfahren ausloten, waren genauso willkommen wie Werke klassischer Druckverfahren.
Kunstschaffende in der Ausstellung:
Yann Amstutz, Luigi Archetti, Barbara Bandi, Jacqueline Baum & Ursula Jakob, Benoît Billotte, Gabrielle Dannenberger, Déborah Demierre & Patricia Schneider, Michèle Dillier, Clemens Fellmann, Carla Ferriroli, Duri Galler, Marco Ganz, Stefan Guggisberg, Alexander Hahn, Arno Hassler, Andrea Heller, Katharina Henking, Andreas Hofer, Sylvia Hostettler, Silvia Hugi Lory, Karin Isler, Ernesto Krähenbühl, Oliver Krähenbühl, Karin Kurzmeyer, Valentin Magaro, Marcel Mayer, Barbara Meuli, Aldo Mozzini, Daniel C. Müller, Maja Müller, Elsa Naude, Thierry Perriard, Thalles Piaget, Denis Roueche, Ursula Rutishauser, Jean-Robert Schaffter, Tanja Schwarz, Daniel Tschumi, Timo Ullmann, Lex Vögtli, Hermann Walser, Sibylle Winkelmann, Mara Züst
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