NOTES, 1988-1989
78-part installative object work
Painted plaster plaques
each 24.5 x 32.5 x 2 cm
Inv. no. 1045
(Sammlung Elisabeth und Peter Bosshard, KunstZeugHaus, Rapperswil-Jona)
78-part installative object work
Painted plaster plaques
each 24.5 x 32.5 x 2 cm
Inv. no. 1045
(Sammlung Elisabeth und Peter Bosshard, KunstZeugHaus, Rapperswil-Jona)
With his artistic work, the visual artist and musician Luigi Archetti makes the interface between visual art and music tangible to the senses. In his 78-part wall installation entitled Notes (1988-1989), the artist transfers the characteristics of musical sounds into a differently coloured and strictly geometric plaster work that seems to follow its own constant rhythm. Although the 78 uniform plaster objects are presented in a strict order on six narrow wooden consoles - similar to notes on staves - the note-like plaster plaques differ fundamentally from one another in their ‘sound colours’.
A large number of the oval ‘notes’ are characterised by monochrome shades of black, white and brown, with some plaster objects in bright shades of red, yellow and blue placed at irregular intervals in between.
Text: Xenia Gokhberg
A large number of the oval ‘notes’ are characterised by monochrome shades of black, white and brown, with some plaster objects in bright shades of red, yellow and blue placed at irregular intervals in between.
Text: Xenia Gokhberg
NOTEN, 1988–1989
78-teilige installative Objektarbeit
Bemalte Gipsplaketten
je 24.5 x 32.5 x 2 cm
Inv.-Nr. 1045
(Sammlung Elisabeth und Peter Bosshard, KunstZeugHaus, Rapperswil-Jona)
78-teilige installative Objektarbeit
Bemalte Gipsplaketten
je 24.5 x 32.5 x 2 cm
Inv.-Nr. 1045
(Sammlung Elisabeth und Peter Bosshard, KunstZeugHaus, Rapperswil-Jona)
Der visuelle Künstler und Musiker Luigi Archetti macht mit seinem künstlerischen Schaffen die Schnittstelle zwischen bildender Kunst und Musik sinnlich erfahrbar. In seiner 78-teiligen Wandinstallation mit dem Titel Noten (1988–1989) überträgt der Künstler die Eigenschaften von musikalischen Klängen in eine verschiedenfarbige und streng geometrische Gipsarbeit, die einem eigenen, stetigen Rhythmus zu folgen scheint. Obwohl die 78 gleichförmigen Gipsobjekte streng geordnet auf sechs schmalen Holzkonsolen – ähnlich wie Noten auf Notenlinien – präsentiert werden, unterscheiden sich die notenähnlichen Gipsplaketten in ihren «Klangfarben» grundsätzlich voneinander. Eine Vielzahl der ovalen «Noten» ist geprägt von monochromen Schwarz-, Weiss- und Brauntönen, dazwischen befinden sich im unregelmässigen Abstand einige Gipsobjekte in leuchtenden Rot-, Gelb- und Blautönen.
Text: Xenia Gokhberg
Text: Xenia Gokhberg